1969 -1971 Hr Ms “De Ruyter” (kruiser)

wapruyter Na 14 dagen uitschepingsverlof werd ik geplaatst op mijn eerste varende plaatsing namelijk de kruiser “De Ruyter”. De bemanning van deze oorlogsbodem bestond uit  zo´n 800 bemanningsleden. Hier werd ik tewerkgesteld bij de onderofficiersmess. Hier was het hard werken want we hadden 148 onderofficieren om te verzorgen. De  onderofficieren waren gelegerd in allerlei hutten, een van mijn taken was het schoonhouden van de 25 persoonshut die voor in het schip was gelegen. Ook het bedienen aan  tafel was een taak die vanwege de grote hoeveelheid onderofficieren meer een race tegen de klok was. Als voorbeeld noem ik de lunch (warme maaltijd) waar binnen twee  uur iedereen moest eten en er plaats aan tafel was voor 37 personen. Dus er moest vier keer opnieuw opgedekt worden mede bemanningsleden die ik mij herinner waren,  Sergeant Klein, Korporaal Hofmeester Wil Faessen, Hofmeesters Besseling, Sjaak Pul, Roovers, Kessel en Henk Wildhage en hofmeester ZM Zoontjes.

C801  scannen0004 gamelle de ruyter

Als bijkomende militaire taak heb ik de volgende posten bekleed; eerst was ik linker lader op het Bofor 40 mm luchtafweergeschut. Hierbij plaatste je een houder munitie die uit vier patronen bestond in het wapen en maakte dit wapen vuurgereed door deze munitie door een handel in het wapen te laten schuiven waarna het sluitstuk het wapen laadde daarna vulde je om en om met de rechterlader de munitie aan en dat was aanpoten want het wapen gebruikte sneller de patronen dan je ze er in kon plaatsen.

Later bij een reorganisatie werd ik inklapper munitielader op het grote 20 cm geschut. Hierbij stond je in het met het geschut meedraaiende gedeelte onder in het schip en plaatste de gevraagde munitie in een opvoersysteem. De munitie bestond uit een 20 cm huls en een granaat die precies in de huls paste. Je had verschillende soorten granaten .Zo had je brisantgranaten, granaten voor zeedoelen en luchtdoelen.

marine7 marine6 marine5

Met “De Ruyter” heb ik de volgende havens aangedaan: Kopenhagen, Scapa Flow, Edinburgh, Malta, Tripolis, Gibraltar, Lissabon, Tunis, Toulon. Mijn plaatsing duurde van 1 juli 1969 tot en met oktober 1971 .

Ik herinner me nog wel dat je de hele week de platvoet/dagwacht liep( 0.400 tot 0.800 en 1600 tot 20.00 uur) daarna een week de voormiddag/eerste wacht ( 0.800 tot 12.00 en 20.00 tot 24.00 uur) en daarna de achtermiddag/hondenwacht ( 12.00 tot 1600 en 24.00 tot 0.400 uur) om vervolgens weer met de platvoet/dagwacht te beginnen. Deze wachten werden ingepast in een gewoon dagrooster van 0.700 uur tot 17.00 uur. Iedere wacht had zijn werkzaamheden zoals het verzorgen van het ontbijt en de avondtafel, ook het verzorgen van koffie en dranken voor het technisch personeel in de ketelruimen en machinekamers was één van de taken. Om het uur werden deze ruimten voorzien van dranken.Op de hondenwacht werden alle dagverblijven, bars, eetzalen zorgvuldig schoongemaakt. In totaal waren er rond de twintig hofmeesters bij de onderofficieren geplaatst, verdeeld in drie wachtgroepen.Een wachtdivisie bestond dus uit gemiddeld vijf personen.De Spens (Gamellepersoneel) en barpersoneel waren vrijgesteld van wacht maar waren bij alle tafels aanwezig dus ook gauw 15 uur aan het werk maar die hadden een aaneengesloten nachtrust. Dat was bij ons wel anders want we sliepen in drie lagen boven elkaar. Elke nacht moesten we er zeker één keer uit omdat een machinist dan een olietank moest peilen waarvan de peilopening precies onder onze bedden was aangebracht. De bedden moesten dan opgeklapt worden. Deze bedden bestonden uit een metalen buis waar je met een touwtje en een canvas zeiltje met ogen je bed mee inreeg. Ook werd er regelmatig geschakeld in verband met het overschakelen van de diesel generators en deze schakelkast zat vlak om de hoek wat ook een hels kabaal veroorzaakte.Veel privacy had je niet want ik sliep in een verblijf met 80 collega’s.

Een herinnering ; Toen we met de kruiser in Gibraltar lagen en even de wal op waren gegaan wilden we nog een drankje gaan drinken, maar omdat Gibraltar Engels gebied is sloten de pubs er om 22.00 uur. Sjaak Pul had een lumineus idee, waarom niet even naar La Linea over de grens een Spaans biertje te gaan drinken. Het ging makkelijk om de grens bij het strand over te steken. We waren met een man of tien. Wat ik mij herinner waren Sjaak Pul, Gerrit Besselink, Henk Wildhage en een matroos Groen van de partij. Anderen zijn in vergetelijkheid verwaterd. Het is als volgt gegaan, wij waren met een taxi naar Malaga gegaan, in een nachtclub Cuba Libre drinken, de taxichauffeur wachtte op ons, Sjaak had een idee, wij zouden de Chauffeur niet betalen bij terugkomst in La Linea, de man verstond gebrekkig Nederlands , maar die reedt ons bij terugkomst in La linea rechtstreeks naar de kazerne van de Cardia Civil. Daar gebeurde nog van alles, het was levens gevaarlijk, en we werden voor twee dagen in het cachot gesmeten. We konden alleen met een borgsom worden vrijgelaten. We moesten met de admiraalsloep opgehaald worden en bij aankomst moesten we direct bij de Commandant komen. Het enige wat deze zei was nooit meer doen en “Hebben die fascisten jullie goed behandeld” Toen was de dictator Generaal Franco nog aan de macht in Spanj

bed kruiser

Bed op Kruiser “De Ruyter”